بهینه سازی مصرف، تفاوت رفتاری ساختمان

گفتگو با دکتر بهروز کاری استاد دانشگاه، رئیس کمیته ی تخصصی مبحث 19، عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان و رئیس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

جناب دکتر تا جاییکه می دانیم حوزه ی فعالیت شما انرژی و مدیریت مصرف است. همکاری تان با پروژه ی آیمان چطور شکل گرفت؟

خب ما یک خاطره ی خوب از همکاری مشترک با شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب در پروژه ی لاله ی سبلان اردبیل داریم که یکی از اولین پروژه هایی بود که بحث صرفه جویی انرژی توجه داشت و به شکل پایلوت در آن انجام شد. در همین پروژه بود که دو سال مانیتورینگ انجام شد و نهایتاً تفاوتِ رفتاری بین ساختمان بهینه ساخته شده با ساختمان های معمولی مورد ارزیابی قرار گرفت. این همکاری در اصل ادامه ی راهی است که قبلاً آغاز شده بود. خب همه به بحث صرفه جویی در مصرف انرژی بخصوص در سال های اخیر اشراف دارند. اهمیت این موضوع در پروژه ها روز به روز بیشتر می شود و خیلی خوشحال هستیم که در یک سری پروژه های شاخص کشور از جمله در بزرگ ترین پروژه ی بازآفرینی بافت فرسوده ی کشور- آیمان- این موضوع به شکل جدی دنبال می شود.

جناب دکتر، این اواخر ویرایش جدید مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ابلاغ شد. الزاماتی در مورد انرژی در این مبحث مد نظر دیده شده؟

بله. طبق ویرایش جدید از این به بعد ساختمان ها علاوه بر رعایت الزاماتِ مبحث 19 می توانند طبق ضوابطِ خودِ مبحثِ ساختمان؛ کم انرژی، بسیار کم انرژی و ساختمان با مصرف انرژی نزدیک به صفر هم باشند که ضوابط آن در ویرایش جدید آمده است. خیلی خوب است که در ساختمان هایی که به شکل الگو در کشور شناخته می شوند این مبحث و دست پیدا کردن به رده های بالای انرژی اتفاق بیفتد و بنابراین به دیگر سازنده ها بگوییم که چنین روشی امکان پذیر و قابل حصول است و خوشبختانه در سالهای گذشته شرکت سرمایه گذاری مسکن وارد این حوزه شده و امیدوارم دیگرِ انبوه سازان کشور هم وارد این بحث بشوند.

جناب دکتر، مواردِ قابل تامل در مبحث 19 خصوصاً در ارتباط با انرژی مربوط به چه بخش هایی می شود؟

ساختمان ها از نظر دسته بندی انرژی شاملِ سه گروهِ ساختمان های کم انرژی، بسیار کم انرژی و یا ساختمان هایی با مصرف انرژی نزدیک به صفر هستند. از طرفی سه محور اصلی در مبحث 19مربوط به رویه و پوسته ی اصلی ساختمان، بحث تاسیسات مکانیکی و تاسیسات الکتریکی است. سلول های فوتوولتائیک، آبگرمکن های خورشیدی، دیوارهای ترومب، انواع سیستم های گلخانه ای و ... انتظاراتی تعریف شده در مبحث است و در ویرایش جدید علاوه بر اینها سیستم های تجدید پذیر به عنوان یک الزام اضافه شده است. طراح یا طراحان بسته به روشی که انتخاب می کنند، -مستقل از هم و یا یکپارچه- دیوارها، کف ها، سقف ها، ارتقاء راندمان، سیستم ها، پایانه ها، سیستم های توزیع، ذخیره سازی و تاسیسات الکترونیکی، ژنراتورها، ترانسفورماتورها، آسانسورها و... را باید به گونه ای طراحی کنند که در آینده شاهد ساختمان هایی با مصرف انرژی کمتر از یک چهارم وضعیت فعلی در همان اقلیم باشیم.

 

مصاحبه ها 4


۲۲ شهریور ۱۳۹۹ ۱۲:۱۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید